Plopsa opent eerste pretpark in Nederland

Gepubliceerd op 05/07/2007 om 20:16

Plopsa, de themaparkdivisie binnen Studio 100, bouwt in samenwerking met Center Parcs een Plopsa-park in Nederland. Het nieuwe themapark wordt gevestigd naast Center Parcs De Huttenheugte, nabij Coevorden.

Plopsa, de themaparkdivisie binnen Studio 100, bouwt in samenwerking met Center Parcs een Plopsa-park in Nederland. Het nieuwe themapark wordt gevestigd naast Center Parcs De Huttenheugte, nabij Coevorden. Het is het eerste Plopsa-park dat Studio 100 in Nederland gaat realiseren. Er bestaan al drie succesvolle Belgische Plopsa-parken in De Panne, Hasselt en Coo.

De Studio 100-figuren zijn ook in Nederland zeer bekend en de drie Belgische Plopsa-parken trekken dan ook een groot aantal Nederlandse bezoekers. Om die redenen was Plopsa, de themaparkdivisie binnen Studio 100, sinds twee jaar op zoek naar een geschikte locatie voor een Plopsa-park in Nederland. Er werden diepgaande gesprekken gevoerd met circa 35 verschillende partijen waarvan er uiteindelijk twee overbleven: Center Parcs en Ahoy in Rotterdam. De gesprekken met Rotterdam over de vestiging van een Plopsa-park aldaar zijn nog niet afgerond. Indien deze gesprekken tot een positief resultaat leiden, wordt wellicht rond 2010 een tweede
Nederlands Plopsa-park naast Ahoy gebouwd.

Center Parcs

In een eerste fase gaat Plopsa een samenwerking aan met Center Parcs De Huttenheugte in Coevorden om daar een Plopsa-park te vestigen. Aan dit besluit liggen de volgende redenen ten grondslag:

Familiesfeer
De Huttenheugte is één van de Center Parcs ‘Family’ parken, waarin alles is gericht op families met kinderen. Daarmee sluit De Huttenheugte perfect aan op het nieuwe
themapark van Plopsa, waar ook alles is gericht op een dagje uit voor de hele familie. Zo versterken beide proposities elkaar. In De Huttenheugte verblijven jaarlijks ruim 200.000 gasten (ruim 800.000 overnachtingen).

Ligging
Center Parcs De Huttenheugte ligt in Noord-Nederland, ver weg van de andere Plopsaparken, waardoor een goede geografische spreiding wordt bewerkstelligd.

Bezoekers
Binnen een straal van 1 uur rijden rond Coevorden wonen 4 miljoen mensen. Samen met de ruim 200.000 gasten van Center Parcs per jaar biedt dat een uitstekend bezoekerspotentieel.

Sterke merken
Center Parcs en Plopsa zijn beide sterke merken die kwaliteit hoog in het vaandel dragen.

Gemeenten
De gemeente Coevorden en de provincie Drenthe hebben zich beide zeer hard gemaakt voor de komst van het Plopsa-park.

Overdekt themapark

Naast Center Parcs De Huttenheugte wordt een overdekt themapark gebouwd met een oppervlakte van 15.000m² waarvan 10.000m² overdekt en 5.000m² in de openlucht. Het park wordt gethematiseerd rond de Studio 100-figuren Kabouter Plop, Samson & Gert, Bumba, Piet Piraat, Mega Mindy en het Huis van Anubis. Deze figuren krijgen elk een eigen zone met leuke attracties die geschikt zijn voor kinderen van 4 tot 11 jaar. Dagelijks vindt er een show plaats met een Studio 100-figuur.

Het indoorpark zal 3.500 bezoekers tegelijkertijd kunnen ontvangen. Op jaarbasis verwacht de directie 300.000 bezoekers. Het park biedt minimaal 50 mensen werk. Met de bouw van het themapark is een investering van vijftien miljoen euro gemoeid. Het is het streven om in januari 2008 met de bouw te beginnen. Naar verwachting kan het park dan rond Kerstmis 2008 worden geopend.

“De komst van Plopsa Indoor Coevorden is een stevige impuls voor de dag- en verblijfsrecreatie in de gemeente Coevorden”, aldus wethouder economische zaken Peter Snijders. “Bijna 25 procent van alle toeristen in Drenthe overnacht in onze gemeente. De verblijfsrecreanten besteden jaarlijks ruim € 37 miljoen aan een vakantie in onze regio. Met de komst van het themapark zal het aantal overnachtingen aanzienlijk toenemen van 1,4 miljoen in 2006 naar 1,6 miljoen de komende jaren.”

Over Studio 100

Studio 100 werd opgericht in 1996 door de makers van de populaire serie Samson & Gert. Intussen is het productiehuis uitgegroeid tot een media- en entertainmentbedrijf dat televisie produceert, maar ook actief is in o.a. theater, bioscoop en de pretparkensector. Behalve Samson & Gert lanceerde Studio 100 de populaire series Kabouter Plop, Wizzy & Woppy, Big & Betsy, Piet Piraat, Bumba, Mega Mindy en Het Huis Anubis evenals de bekende meidengroep K3.

Over Plopsa

Plopsa, de themaparkdivisie binnen Studio 100, baat in België 3 parken uit: het themapark Plopsaland De Panne, het overdekte themapark Plopsa Indoor Hasselt en de toeristische site Plopsa Coo. Deze parken combineren de magie van de Studio 100-figuren met het plezier van vele topattracties in een unieke omgeving. De 3 parken ontvingen vorig jaar 1.250.000 bezoekers.

Over Center Parcs

Al bijna veertig jaar is Center Parcs onbetwist marktleider op het gebied van korte vakanties. Als koploper in de recreatiebranche investeert het bedrijf voortdurend in vernieuwing om elk jaar een aanbod te bieden dat perfect aansluit op de wensen van haar gasten. Center Parcs exploiteert 16 topparken, waarvan 8 in Nederland, 2 in België, 2 in Frankrijk en 4 in Duitsland. De parken van Center Parcs worden jaarlijks door ruim 3 miljoen gasten bezocht.

bron: persbericht Plopsa

Gerelateerd nieuws

Plopsa Indoor Coevorden trakteert inwoners voor verjaardag

16 juni 2015

De nieuwe folders van Plopsa Indoor Hasselt en Coevorden

27 maart 2014

Toegangsprijzen Plopsa-parken voor 2017 nu online

9 januari 2017

Plopsaland De Panne voortaan alle weekends van het jaar open

18 september 2020

Belgische Plopsa-parken opnieuw geopend vanaf 1 juli

8 juni 2020

Plopsa Indoor Coevorden heropent de deuren: eerste Plopsa-park weer open

28 mei 2020